Esti ceea ce mananci.” Am mai auzit asta de o mie de ori. Dar repetitia nu scade valoarea acestui mare adevar. Cand esti stresat, consumul nervos afecteaza puternic functionarea creierului si a organismului in general. Cercetarile au demonstrat ca obiceiurile noastre de consum sunt esentiale pentru robustetea psihica, psihologica si intelectuala.

hrana pentru creier Iata elementele esentiale care te ajuta sa potolesti pofta de sanatate a creierului tau.

NUTRIENTII

Nutrientii sunt combustibilii care antreneaza creierul in procesele sale aflate in continua desfasurare, pentru repararea daunelor, mentinerea functiilor in parametri normali si pentru adaptarea la schimbare. Ca orice alt organ, creierul are nevoie de o aprovizionare constanta cu diferite vitamine, minerale si aminoacizi. Cu alte cuvinte, neuronii au nevoie de materii prime pentru a produce neurotransmitatori.

GRASIMILE

Peste 60% din creier este alcatuit din grasimi. Nu din categoria celor pe care le gasesti in produsele ultraprocesate din comert, hidrogenate si saturate. Este vorba de acizi grasi esentiali, grasimi care joaca un rol important in protejarea neuronilor in tecile de mielina. Grasimile esentiale Omega 3 sunt implicate in protejarea neuronilor, imbunatatirea circulatiei sanguine, prevenirea accidentelor vasculare cerebrale si reducerea inflamatiilor.

ANTIOXIDANTII

Actiunea nociva a surselor de poluare din mediul in care traim creeaza molecule toxice numite radicali liberi. Acestia actioneaza la nivel biologic asemenea ruginii pe o bucata de metal, distrugand incet si sigur membranele celulare. Antioxidantii sunt compusii care neutralizeaza radicalii liberi si potentialul lor de deteriorare a creierului.

APA

Apa este necesara pentru eliminarea toxinelor, producerea de energie, vindecare, crestere si buna desfasurare a reactiilor chimice in organism. Din cauza cantitatilor insemnate de cofeina si alcool consumate, dar si a concentratiilor mari de proteine, cei mai multi dintre noi sunt deshidratati cronic. Consumul redus de apa conduce la deficiente in procesele cognitive, in special puterea de concentrare, memorare si viteza de procesare a informatiilor. Un bun indicator al faptului ca organismul nostru se bucura de o buna hidratare este culoarea urinei, care trebuie sa fie de un galben pal.

Alimente si factori de sustinere ai creieruluiCompusi esentialiBeneficii
Fructele de padure (mure, afine, coacaze), rodiile, AcaiPolifenoli (Flavonoide, Antocianidine)Bogatie de antioxidanti puternici, eficienti inclusiv in prevenirea cancerului.
Pestele, uleiul din seminte de inAcizi grazi esentiali Omega-3, Proteine / AminoaciziScad inflamaţiile. Imbunatatesc circulatia / ofera nutrienţi de baza. Protejeaza neuronii. Eficienta in prevenirea cancerului.
RosiileVitamina C, licopenAntioxidanti puternici.
Apa H20O hidratare optima imbunatateste viteza de procesare, memoria pe termen scurt si atentia.
Fructele şi legumele, in generalVarietate de vitamine, minerale, si fitochimicaleSursa buna de antioxidanti. Eficienta in prevenirea cancerului.
Drojdia alimentara si produsele apicoleVarietate de vitamine B, inclusiv B12Multe vitamine din grupa B, dintre care multe sunt neuroprotective. Vitamina B6 sau piridoxina ajuta la conversia triptofanului in serotonina.
Nucile, semintele de dovleac crude, migdalele crudeAcid alfa-linolenic, Omega 3Continut ridicat de acizi grasi esentiali, esentiali pentru structura neuronala şi circulaţia sanguina. Reduce riscurile de cancer si accident vascular cerebral.
Uleiul de maslineAcizi grasi esentiali, PolifenoliAre antioxidanti şi proprietati anti-inflamatorii cu activitate anticancerigena.
Ceaiul verdeMulte tipuri de polifenoliBogat in antioxidanti cu rol de protectie a creierului.
Cafeaua (cu moderatie)CafeinaBogata in antioxidanti. Scade riscurile de dementa.
Ciocolata neagra (cu moderatie)Teobromina, Cofeina, PolifenoliSursa excelenta de antioxidanti. Intensifica starea de spirit/bine, satisfactia.
Legumele proaspete, de culoare verde inchis (de ex. broccoli sau cale)Vitaminele A, C, E, fier, acid folic (vitamina B12), calciuAport de substanţe nutritive vitale pentru dezvoltarea creierului. Bogate in antioxidanti.
Pieptul de pui, fasolea, cerealele integraleProteine / aminoacizi, fier, vitamina B12, zincSursa de aminoacizi usor de absorbit, utilili pentru producerea de enzime si neurotransmitatori.
Soarele (lumina naturala)Stimuleaza producerea de vitamina DImplicata in protejarea neuronilor.
Intr-adevar, un Super Creier cere multa grija: hrana corespunzatoare, odihna suficienta, lumina naturala si aer curat. Dar mai e ceva: plantele.
plante de apartamentConform unui studiu recent publicat in The Journal of Environmental Psychology, plantele ajuta la cresterea puterii de concentrare si memorare.
Cercetatorii au testat de doua ori consecutiv capacitatile de memorare ale subiectilor, cerandu-le ca dupa o lectura sa isi aminteasca ultimul cuvant din fiecare propoziţie. Prima testare s-a facut intr-o incapere in care nu existau plante, iar in faza a doua i-au plasat intr-o camera in care fiecare avea amplasate 4 plate in jurul biroului. Rezultatul studiului a confirmat ipoteza: cand suntem inconjurati de plante, suntem mai destepti. Tu cum esti?

autor: Toni Bunaiasu

Tagged with:
 
SEO Bloguri, Bloggeri si Cititori